Evenimentul “Cum (re)învățăm să învățăm?”

educație online
educație online

Când eram eram la școală calculatorul era doar în sala de informatică, iar proiectorul se regăsea foarte rar în anumite laboratoare. Odată cu criza COVID-19 școlile s-au închis, iar cursurile au trecut online. Unii avea deja experiență cu lucrul pe internet, dar foarte mulți dintre copii și profesori ori nu aveau calculatoare sau tablete, ori le lipsea conexiunea la internet.

Laura Anghel are 13 ani și e manager pe proiecte umanitare pentru copii la asociația Apeal. Laura face anchete sociale, caută sponsori și ajută copiii din familiile defavorizate.

Laura

Mihaela Bucșă e profesoară de fizică în organizația Teach for România. Ea lucrează într-o școală generală dintr-o localitate săracă din județul Brașov, Crizbav.

Oana Știrbu este mamă a doi copii, unul de clasa a patra și unul de clasa a opta, dar și manager IT în sistemul bancar.

Mihaela s-a confruntat în criză cu limitările de echipamente la școala ei. A trebuit să învețe să se descurce cu aplicațiile de predare și conferință, să găsească soluții pentru fiecare copil în parte, dar și să-și ajute ajute colegii care nu știau să folosească calculatorul.

Laura s-a bucurat de cursurile online. Ea trebuia să facă o oră pe drum până la școală în mod normal. Profesorii ei s-au adaptat foarte repede la tranziție și nu a pierdut ore. Cel mai mult, în schimb, îi lipsesc colegii de clasă.

Pentru Oana, știrile și anunțurile contradictorii au fost cea mai mare provocare. Zvonurile cum că s-ar putea anula și repeta anul școlar a creat panică printre copii și părinți. Totul a devenit mai relaxat după ce Guvernul a dat o decizie legat de ce se vă întâmpla mai departe în anul școlar.

Criza a adus mai aproape familiile de toate felurile. Laura a observat că părinții i-au tratat pe copii cu mult mai mult calm și înțelegere. Oana s-a bucurat că a fost alături de copiii ei care până atunci erau câte 12 ore la scoală și afterschool. În acest timp, familiile defavorizate „au ajuns la scoală” împreună. Mihaela nu a mai predat doar elevilor ei, ci și unor părinți care n-au avut șansa de a merge la școală și vedeau pentru oară cum e la ora de fizică.

Lipsa interacțiunii față în față a îngreunat în schimb învățarea. Laura consideră că învățarea devine mult mai dinamică când sunt în clasă pentru că fiecare copil pune alte întrebări, iar cei care au înțeles un subiect mai bine îl explicau și colegilor. Același lucru îl vede și Oana, dar consideră că anumite lucruri, cum ar fi ședințele cu părinții și cursurile extracurriculare, să rămână online.

Ședințele online reprezintă, pentru Mihaela, răspunsul la problema părinților plecați în străinătate. Dacă până acum, participau rude sau prieteni în locul lor și le transmiteau ce s-a discutat, acum au putut participa chiar ei, indiferent dacă erau în Italia sau Germania.

Deși în presă situația a fost prezentată apocaliptic, mare parte din profesorii din România s-au adaptat și vor să folosească ce au învățat și după ce se redeschid școlile.

Evenimentului se regăsește pe Facebook.

Evenimentul “Cum (re)învățăm să învățăm?” a fost creat că o provocare de leadership propusă de fundația Leaders către cinci tineri participanți în proiectul Leaders Experience. Cei cinci nu au avut experiență anterioară cu organizarea de evenimente online, iar timpul de creare a evenimentului a fost de trei zile.

carturesti.ro