Pe 21 iunie a avut loc ediția de anul acesta Big Idea Conference, eveniment organizat de Evensys și la care am avut norocul să prind invitație. Deși nu mai fusesem până acum, m-au atras speakerii și mereu îmi place să aud poveștile de succes ale altora, poate poate se leagă ceva și de mine.
Nu am plecat acasă cu o idee genială care să îmi schimbe viața la 180 de grade, dar am reușit să strâng câteva idei mai mici, care mi-au dat de gândit:
1. Când ești pe scenă, nu e vorba despre tine
În cadrul conferinței, Andi Moisescu a avut un scurt panel alături de Alexandra Olaru, care s-a desfîșurat mai mult sub forma unei discuții între prieteni, dar cu câteva insight-uri foarte interesante. Ce mi-a rămas în minte este că Andi Moisescu a povestit că la începutul carierei sale la radio a făcut multe gafe. Teama de a urca pe o scenă sau de a vorbi unui public este ceva normal, cu care mulți dintre noi ne confruntăm însă Andi a punctat că ceea ce l-a ajutat a fost să realizeze că nu este vorba despre el. Când mergi în fașa unor oameni, ei știu deja că ești acolo fiindcă meriți, fiindcă ai făcut ceva, prin urmare, focusul trebuie să fie pe ei și pe ce le poți oferi.
Lucrul acesta m-a făcut să reflectez la momentele în care eu mă panichez când întâlnesc oameni noi, ori la job când trebuie să prezint o strategie și mă cuprind emoțiile. Cred cu tărie că dacă fac un shift și mă gândesc la cum se simte audiența mea, nu la cum mă simt eu în momentul prezentării, lucrurile vor decurge mai bine.
2. Creativul vs. stomatologul
A doua sesiune a fost intitulată Cooking Up Great Ads: An Engaging Journey into the Power of Creativity in Advertising, iar în cadrul acesteia am reținut un comentariu interesant. Am să încerc să îl rescriu din memorie, nu garantez că suna 100% la fel: An de an, în industria advertising-ului, sunt premiate cele mai inovative, creative și nemaivăzute campanii. Însă unui stomatolog nu îi cere nimeni să schimbe anual modul în care pune plomba.
Nu știu nimic despre stomatologie, dar pot confirma că în ultimii ani, mereu am aflat ceva nou, ori văzut ceva diferit în momentul aplicării plombelor. 😀 Revenind la advertising, deși am puțini ani de experiență în digital, simt presiunea de a veni iar și iar cu idei noi, mai bune, mai engaging, mai funny, mai out of the box.
Mă consider o persoană creativă, de fapt, cred că toți putem fi, prin exercițiu, însă ideile nu vin atât de des. Dacă am avea cu toții idei mărețe zi de zi, am fi fost cu toții independenți financiar, la plajă pe o insulă doar a noastră.
3. A.I. ne învață să dăm feedback
În ultima perioadă aud deseori expresii de genul: A.I. ne fură joburile
Eu m-am declarat încântată din primul moment în care am folosit Chat GPT și nu îmi e rușine să spun că îl folosesc, uneori de fun, alteori de curiozitate și de cele mai multe ori pentru a-mi pune ideile în ordine. La Big Idea Conference am auzit că A.I. este un instrument foarte bun de a învăța să oferim feedback and I agree.
De fiecare dată când scriu o comandă către Chat GPT, în timp ce el îmi răspunde, îmi dau seama că nu m-am exprimat corect, că nu i-am oferit destule detalii, ori că nu se înțelege clar ce vreau. Prin urmare, este un exercițiu extraordinar de a învăța să dai task-uri și să te asiguri că sunt ușor de înțeles.
În plus, vom vedea cel mai probabil în viitorul apropiat jobul de prompter aka. persoana aceea care știe ce să ceară de la A.I.
4. Ar trebui să îmbrățișăm mereu lucrurile noi. Should we?
Tot în cadrul celei de-a doua sesiuni s-a punctat că ar trebui să acceptăm și să ne bucurăm de faptul că lucrăm într-un domeniu atât de dinamic, în care din copywriter devii uneori regizor, alteori strateg, alteori prompter pentru Chat GPT.
Îndrăznesc să spun că nu sunt de acord. Da, rutina nu face bine nimănui pe termen lung, însă nu sunt susținătoarea ideii că un om trebuie să le facă pe toate. Cel mai probabil, persoana de la conferință se referea că ar fi bine să știm câte puțin din fiecare, nu doar din nișa noastră, tocmai pentru a ne face mai bine treaba, însă teama mea este că de fapt se transformă totul în one man job.
Cred că știm cu toții cazuri de persoane care fac sau au făcut mai multe joburi într-unul, deseori inconștient, indiferent de industrie. Îmi doresc din suflet ca această practică să dispară și să fie fiecare om pe bucățica sa, iar produsul/serviciul finit să fie un efort colectiv, care chiar ar putea scoate la suprafață niște big ideas impresionante.
5. E nevoie de timp pentru BIG IDEAS
Reiterez ideea de la punctul 2, fiindcă în advertising este mereu nevoie de idei, însă nu e mereu timp. Deadline-urile sunt scurte, iar dacă ai o zi cu mai multe ture de feedback, câteva call-uri și o criză de community management, nu prea mai e timp de Big Ideas.
Pentru a putea să venim cu idei mărețe, este nevoie de timp, de perioade de research, testare, ori chiar și de privit pereții până vine inspirația.